Umowa zrzeczenia się prawa do zachowku - dopuszczalna

PRAWO SPADKOWE

W dniu 17 marca 2017r. Sąd Najwyższy podjął się odpowiedzi również na inne pytanie prawne, tym razem przed­sta­wione przez Sąd Okręgowy we Wrocławiu, tj.: „Czy w świetle zakazu sformu­ło­wa­nego w art 1047 k.c. dopusz­czalne jest zawarcie umowy o zrzeczenie się prawa do zachowku pomiędzy przyszłym spadko­dawcą i upraw­nionym do zachowku spadko­biercą ustawowym, na podstawie stoso­wa­nego odpowiednio art. 1048 k.c.?” Na tak posta­wione pytanie, SN wskazał iż: Dopuszczalne jest zawarcie umowy zrzeczenia się prawa do zachowku (art. 1048 k.c.).
Jak wskazano w aktual­no­ściach na stronie inter­ne­towej Sądu Najwyższego, w niniej­szej sprawie zastępca notariusza odmówiła sporzą­dzenia umowy w ramach której syn spadko­dawcy miał się zrzec prawa do zachowku. Sąd Najwyższy nie zgodził się z działa­niem notariusza, podno­sząc, że za treścią uchwały przema­wiają względy doktry­nalne. W kodeksie cywilnym nie ma zakazu zrzekania się w drodze umowy prawa do zachowku. Wprawdzie zgodnie z art. 1047 k.c. umowa o spadek po osobie żyjącej jest nieważna, ale w niniej­szej sprawie mamy do czynienia z przyszłą wierzy­tel­no­ścią pieniężną. Skoro zgodnie z art. 1048 k.c. ustawo­dawca dopuścił możli­wość zrzeczenia się prawa do dziedzi­czenia, to wnioskując z większego na mniejsze (a maiori ad minus), dopuścił także ograni­czenie zrzeczenia się jedynie do zachowku. Jak wskazał SN, istotne są również względy konsty­tu­cyjnej zasady propor­cjo­nal­ności przy ograni­czaniu prawa jednostki, a takim prawem jest insty­tucja zachowku. Sąd Najwyższy podkre­ślił przy tym, że Trybunał Konstytucyjny dopuścił możli­wość zrzeczenia się zachowku (wyrok z dnia 25 lipca 2013 r., P 56/​11, OTK-​A Zb.Urz. 2013, nr 6, poz. 85). Umowa zrzeczenia się prawa do zachowku pozwala ściśle regulować przyszłą sukcesję, zwłaszcza przed­się­bior­stwa. Ponadto zrzeczenie się dziedzi­czenia zwiększa podstawę wyliczenia roszczenia innych upraw­nio­nych do zachowku (art. 992 k.c.). Skutku takiego nie powoduje zrzeczenie się prawa do zachowku. Dodatkowo SN podkre­ślił, że uchwała wspiera uelastycz­nienie prawa spadko­wego, poszerza prawa spadko­dawcy a także zwiększa rangę prawa spadko­wego. (tak: http://www.sn.pl/aktualnosci/SitePages/ Komunikaty_o_sprawach.aspx?ItemID=462&ListName=Komunikaty_o_sprawach)

- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2017.459 z późn. zm.)
Art.  1047.   Z zastrze­że­niem wyjątków przewi­dzia­nych w tytule niniej­szym umowa o spadek po osobie żyjącej jest nieważna.
Art.  1048.   Spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadko­dawcą zrzec się dziedzi­czenia po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie aktu notarial­nego.

Więcej na:

Niniejsze opraco­wanie nie stanowi porady prawnej. Kancelaria nie ponosi odpowie­dzial­ności za wykorzy­stanie infor­macji w nim zawar­tych bez wcześniej­szego zasię­gnięcia opinii Kancelarii.