+48 500 275 308

Zadzwoń i skonsultuj się z nami

Szukaj

Ściganie dłużników alimentacyjnych

shutterstock_130862018

Zgodnie z art. 209 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U.2016.1137 z późn. zm.) w brzmieniu obowią­zu­jącym:
“1. Kto uporczywie uchyla się od wykonania ciążą­cego na nim z mocy ustawy lub orzeczenia sądowego obowiązku opieki przez nieło­żenie na utrzy­manie osoby najbliż­szej lub innej osoby i przez to naraża ją na niemoż­ność zaspo­ko­jenia podsta­wo­wych potrzeb życio­wych, podlega grzywnie, karze ograni­czenia wolności albo pozba­wienia wolności do lat 2.
§2. Ściganie nastę­puje na wniosek pokrzyw­dzo­nego, organu pomocy społecznej lub organu podej­mu­ją­cego działania wobec dłużnika alimen­ta­cyj­nego.
§  3. Jeżeli pokrzyw­dzo­nemu przyznano odpowiednie świad­czenia rodzinne albo świad­czenia pieniężne wypła­cane w przypadku bezsku­tecz­ności egzekucji alimentów, ściganie odbywa się z urzędu.

            Wyżej wskazany przepis najpraw­do­po­dob­niej ulegnie jednak zmianie.Zgodnie bowiem z projektem ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz ustawy o pomocy osobom upraw­nionym do alimentów, który został przeka­zany przez Sejm do Senatu, ww. norma prawna miałaby otrzymać nastę­pu­jące brzmienie:
“§ 1. Kto uchyla się od wykonania obowiązku alimen­ta­cyj­nego określo­nego co do wysokości orzecze­niem sądowym, ugodą zawartą przed sądem albo innym organem albo inną umową, jeżeli łączna wysokość powsta­łych wskutek tego zaległości stanowi równo­war­tość co najmniej 3 świad­czeń okreso­wych albo jeżeli opóźnienie zaległego świad­czenia innego niż okresowe wynosi co najmniej 3 miesiące, podlega grzywnie, karze ograni­czenia wolności albo pozba­wienia wolności do roku.”;
§1a. Jeżeli sprawca czynu określo­nego w § 1 naraża osobę upraw­nioną na niemoż­ność zaspo­ko­jenia podsta­wo­wych potrzeb życio­wych, podlega grzywnie, karze ograni­czenia wolności albo pozba­wienia wolności do lat 2.”;
“§ 2. Ściganie przestęp­stwa określo­nego w § 1 lub 1a nastę­puje na wniosek pokrzyw­dzo­nego, organu pomocy społecznej lub organu podej­mu­ją­cego działania wobec dłużnika alimen­ta­cyj­nego;
§3. Jeżeli pokrzyw­dzo­nemu przyznano odpowiednie świad­czenia rodzinne albo świad­czenia pieniężne wypła­cane w przypadku bezsku­tecz­ności egzekucji alimentów, ściganie przestęp­stwa określo­nego w § 1 lub 1a odbywa się z urzędu.”;
§4. Nie podlega karze sprawca przestęp­stwa określo­nego w § 1, który nie później niż przed upływem 30 dni od dnia pierw­szego przesłu­chania w charak­terze podej­rza­nego uiścił w całości zaległe alimenty.
§5. Sąd odstę­puje od wymie­rzenia kary, jeżeli nie później niż przed upływem 30 dni od dnia pierw­szego przesłu­chania w charak­terze podej­rza­nego sprawca przestęp­stwa określo­nego w § 1a uiścił w całości zaległe alimenty, chyba że wina i społeczna szkodli­wość czynu przema­wiają przeciwko odstą­pieniu od wymie­rzenia kary.”.

            Jak wynika z powyżej przyto­czo­nych przepisów, w projekcie odstą­piono od dotych­czas istnie­ją­cych przesłanek w postaci “uporczy­wości” uchylania się od obowiązku alimen­ta­cyj­nego i skutku w postaci “narażenia osoby upraw­nionej na niemoż­ność zaspo­ko­jenia podsta­wo­wych potrzeb życio­wych”. Jak wskazano bowiem w uzasad­nieniu projektu, znamiona te rodzą wiele kontro­wersji zarówno w doktrynie jak i w orzecz­nic­twie, nie sprzy­jając stabil­ności judykatów i nie przyczy­niając się do pełnej karno­prawnej ochrony osób pokrzyw­dzo­nych. Obecnie, warun­kiem karal­ności przestęp­stwa nieali­men­tacji nie jest bowiem sam fakt niewy­wią­zy­wania się z ciążą­cego na sprawcy obowiązku łożenia na utrzy­manie dziecka, rodziców lub innej osoby upraw­nionej, lecz uporczywe uchylanie się od tego obowiązku. Przez “uporczy­wość” rozumie się przy tym, zarówno w doktrynie jak i w orzecz­nic­twie, zacho­wanie długo­trwałe, powta­rzalne, nacecho­wane złą wolą i nieustę­pli­wo­ścią. Innymi słowy “uporczy­wość” z art. 209 § 1 k.k. oznacza, że musi wystąpić wielo­krot­ność zanie­chań na przestrzeni pewnego czasu - uporczy­wość jest antynomią jedno­ra­zo­wego czy nawet kilka­krot­nego zanie­chania sprawcy. W rezul­tacie powszechnie przyjęto, że “uporczy­wość” zachodzi dopiero w sytuacji powta­rza­ją­cego się uchylania zabar­wio­nego ujemnie z uwagi na złą wolę sprawcy. Ww. znamiona w postaci “uporczy­wości” uchylania się od obowiązku alimen­ta­cyj­nego i “narażenia osoby upraw­nionej na niemoż­ność zaspo­ko­jenia podsta­wo­wych potrzeb życio­wych” mają być zastą­pione bardziej obiek­tywnym kryte­rium w postaci zaległości alimen­ta­cyj­nych stano­wią­cych równo­war­tość co najmniej 3 świad­czeń okreso­wych albo opóźnienia zaległego świad­czenia innego niż okresowe wynoszą­cego co najmniej 3 miesiące.
Nowelizacja obejmuje również zmianę w zakresie źródła obowiązku alimen­ta­cyj­nego. Obecnie w art. 209 § 1 k.k. jako źródło obowiązku wskazuje się ustawę lub orzeczenie sądowe. Projekt propo­nuje zmienić ten zakres poprzez wskazanie: orzeczenia sądowego, ugody zawartej przed sądem albo innym organem albo innej umowy.

            W projekcie znalazły się również rozwią­zania zachę­ca­jące do uiszczenia zaległych alimentów - tj. 209 § 5 i § 6. Bowiem dłużnicy, (w sprawie o przestęp­stwo nieali­men­tacji opisane w § 1), którzy przed upływem 30 dni od daty pierw­szego przesłu­chania w charak­terze podej­rza­nego opłacą w całości zaległe alimenty - nie zostaną ukarani. W przypadku zaś, gdy takie uiszczenie w całości zaległych alimentów przed upływem 30 dni od daty pierw­szego przesłu­chania w charak­terze podej­rza­nego nastą­pi­łoby w sprawie o przestęp­stwo nieali­men­tacji znamienne skutkiem “narażenia” z § 2, sąd decydo­wałby o odstą­pieniu od wymie­rzenia kary, chyba że wina i społeczna szkodli­wość czynu będą przema­wiać przeciwko odstą­pieniu od wymie­rzenia kary.

            Projekt został przeka­zany przez Sejm do Senatu - dlatego obecnie pozostaje jedynie czekać na finał prac legisla­cyj­nych.

Więcej na:
http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/1193_u.htm
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/88242DAE71B97187C12580A500613635/%24File/1193.pdf

 

Niniejsze opraco­wanie nie stanowi porady prawnej. Kancelaria nie ponosi odpowie­dzial­ności za wykorzy­stanie infor­macji w nim zawar­tych bez wcześniej­szego zasię­gnięcia opinii Kancelarii.

Brak Komentarzy

Zostaw Komentarz